Telefon: +47 55 34 52 50

LENKER

ALLMENN FYSIOTERAPI

Fagbladet "Fysioterapeuten"

NFF's nettside: Brosjyrer, øvelser

PSYKOMOTORISK FYSIOTERAPI

Brosjyre psykomotorisk fysioterapi, klikk her

Om psykomotorisk fysioterapi, Store norske Leksikon, NHI.NO

Psykomotorisk fysioterapi, informasjonsfilm

Slik bruker du pusten for å takle stress, podcast

Psykomotoriske øvelser, treningsvideoer

 

 

AKTUELT

Tid for å tenke nytt om fysioterapi til pasienter med fibromyalgi

Les mer

Fibromyalgi: Nye kriterier gjør at mange flere menn får diagnosen

Les mer

Tror samfunnet kan spare enorme summer på å droppe elsparkesykkelen

Les mer

Forebyggende treningsprogrammer

Les mer

PAI – treningen som gjør deg «yngre»

Les mer

Fagnytt:

Verdens sprekeste eldre?

«Jeg er altfor gammel til å trene! Det er for seint å begynne nå.» Tro om igjen!

Du risikerer å bli passert av dem hvis du er ute og går i bakkene i Bymarka en tirsdag eller torsdag formiddag. Du hører dem puste tungt og ser svettedråpene i pannene deres mens de heier hverandre opp bakken.

Når du tar dem igjen på toppen, står de og smiler.

Generasjon 100

Verdens største forskningsprosjekt om trening for eldre foregår i Trondheim. For snart ti år siden inviterte vi alle 70–77-åringene i byen til å bli med i Generasjon 100-studien, og over 1500 takket ja. Mange av dem hadde aldri trent før de ble med.

Bare etter noen måneder fant flere av dem gleden ved å trene og motivasjon til å løpe for første gang i sitt liv.

Nå er de fleste over 80 år. Og trener fortsatt!

Målet med Generasjon 100 har vært å se om eldre som trener blir friskere, sprekere og lever lenger. Nå begynner svarene å tikke inn. Og hvis du leser videre, skjønner du at joggeskoene ikke bør pensjoneres selv om du er i gang med pensjonisttilværelsen.

Lever lykkeligere

Det er ikke gitt at man har så mange år igjen når man passerer 70. Rent statistisk er sannsynligheten for å dø i den alderen omtrent 2 prosent hvert år. Etter fem år kan man med andre ord forvente at 10 prosent av 70–77 år gamle trondhjemmere ikke lever lenger.

Denne litt deprimerende bakgrunnsinformasjonen leder oss til en god nyhet. For etter fem år med trening, var fortsatt mer enn 95 prosent av de 1500 deltakerne i Generasjon 100-studien i live. Altså dobbelt så mange som man skulle forvente.

Aller best hadde det gått for de som trente seg aller mest svett og andpusten.

Og ikke nok med det: Da vi spurte hvordan deltakerne hadde det, fant vi ut at intensiv trening også fører til bedre livskvalitet.

Mer ork til hverdagsaktiviteter

I disse dager publiseres helt nye funn fra Generasjon 100-studien. Disse funnene kan hjelpe oss med å forstå hvorfor det er den intensive treningen som har aller størst effekt på livslengden og livskvaliteten til eldre.

For det første kan vi se det på kondisjonen. For folk flest i 70-årene synker kondisjonen med 10 prosent på fem år. Generasjon 100-deltakerne hadde derimot like god kondis etter fem år som da de ble med i studien.

Og igjen: De som trente med høy intensitet, hadde best kondis. Bedre enn de hadde hatt fem år tidligere.

Med bedre kondisjon orker man mer i hverdagen. Hagearbeid, turer på butikken og leik med aktive barnebarn føles lettere. Livskvaliteten øker, og man blir lykkeligere.

Lavere risiko for sykdom

Å ha god kondisjon for alderen, beskytter også mot hjerte- og karsykdommer som hjerteinfarkt og hjerneslag. I tillegg avgjøres risikoen for slike sykdommer blant annet av midjemål, blodtrykk, blodsukker og kolesterolnivåer i blodet.

Resultatene fra studien viser at gruppa som trente med høy intensitet, oppnådde de sunneste nivåene av disse risikofaktorene samlet sett. Attpåtil sank hvilepulsen og kroppsvekta mer enn hos de andre deltakerne.

Eldre på trimsykkel

Aller best har det gått for de som trente seg aller mest svett og andpusten, viser forskningsprosjektet. Foto: Andrea Hegdahl Tiltnes / NTNU

Fire ganger

Tilbake i Bymarka tenker du på de godt voksne mennene og kvinnene som peste seg forbi deg oppover bakken. De må da være helt utslitte? Men på vei ned igjen møter du sannelig den samme gjengen enda en gang. På vei opp den samme bakken med samme tunge pust, svetteperler og gode humør.

Fire ganger fire er nemlig oppskriften de følger:

  1. Rask gange oppover i fire minutter slik at du blir ordentlig andpusten og svett.
  2. Rolig gange ned igjen for å få igjen pusten.
  3. Gjenta tre ganger til i samme tempo.
  4. Avslutt med et smil på toppen.

Prøv selv neste gang. Du er ikke for gammel. Det har Generasjon 100-gjengen bevist.

Les artikkelen på nettsiden "Gemini".